Vädergudarna..

Jisses, det här kan ha vart bland de konstigaste jag vart med om. Får erkänna att det va lite smått läskigt och obehagligt. 

Fredag = ridskolan med bästa Alva.
En dag som denna blev det ute ritt. Fråga Alva om jag kunde stanna kvar. Men icke, jag va tvungen att gå med. (Springa med)

Varm dag, helt dyngsvett. Ridläraren som red vände sig om och fnissa lite och fråga hur det gick. Jisses va dålig kondition jag har, men jag sprang glatt bredvid, flåsandes. Phu, näst gång får hon rida ut själv. 

Men jag kan säga att jag va glad att dom han tillbaka innan ovädret kom. Vi han bara komma in i stallet igen så var det som att hela himlen öppnade sig. Sånt sjukt oväder, det va som att sätta på en högtryckstvätt, det bara piska, blixtar och dunder och världens storm. Sån tur att det inte hände när dom va ute och red.

När vi väl skulle åka från ridskolan och kom upp till stora vägen var det bilkö. Träd över vägen. Kom en bil som stanna bredvid mig och fråga om vi hade testat att ta grusvägen så man kommer in på Katrineholms vägen. 
Jag hittat ju inte den vägen. Och va väldigt tveksam till att dra iväg på en grusväg i detta väder. Men det va lixom stopp åt båda hållen. Man kunde inte åka mot Vingåker, kunde inte åka åt forsa för där låg det också träd. Så jag tänkte äh, vi chansar. Jag följde efter tanten på grusvägen. Alva fick panik i bilen. Det va krokodiltårar. "Jag vill till min mamma, jag vill inte vara här" så vi fick ringa och ha mamma på högtalare. Det va bara att dom va också fast där hemma. 5st träd låg i fårhagen. 

Vi åkte förbi 6st träd som vi lyckades ta oss förbi som låg halvt på vägen. Men det 7 blev det tvästopp även här. Vilket äventyr, va bara att vända. Vi va fast. Men 5min senare mötte vi en traktor. Så då kunde vi vända om igen. Han skulle ta bort trädet över vägen. Så då tyckte ju barnen det va lite spännande. Alvas ridkompis åkte nämligen bakom oss.

När trädet va borta han jag bara säga till Alva. "Hoppas traktorn fortsätter ifall det ligger fler träd" mycket riktigt. Där låg ett till.

När jag äntligen kom hem 1h och 40min senare efter att ha lämnat Alva hos farmor så visa det sig att en av mina takpannor blåst bort från taket. Typiskt.

Det va bara att ta sig upp på taket. Men det fick jag göra idag (lördag) våga mig inte upp igår när det blåste och regnade. 

Det här va ändå en "liten storm" vill inte va med om nått sånt här igen. Obehagligt och läskigt.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0