Larry!

2 veckors hundvaktande är nu över. 
Men natten till söndagen den 5maj blev inte riktigt som man tänkt sig. Vaknade 01:30 och ett skrik. Larry bara pep till och jag flög upp ur sängen. Så höll han på 4-5 ggr.

Åkte till Kicki med honom som är hund massör på söndag eftermiddag som fick känna igenom honom. Han visa på smärta rygg och höfter. 

Natten till måndagen blev ännu värre. Då sov jag inte nånting på hela natten. Han vanka fram och tillbaka. Skrek till även denna natt 4-5ggr. Låg 20sekunder. Sen testen han på sig igen. Så höll han på hela natten.

Ringde veterinären direkt måndag morgon för att få en tid att undersöka honom. "Du får en akut dig. (13:30) att ringa 7:30 och inte få tid förrän 13:30 vet jag inte om jag tyckte att den tiden va så akut. 

Väl hos veterinären sa hon samma sak som Kicki, han reagera på smärta rygg och höfter.. Misstänkt "spondylos" 

Vad är Spondylos?

Spondylos är en s.k degenerativ förändring i ryggraden som orsakas av att rörligheten mellan två ryggkotor ökar och detta kan vara genetiskt betingat eller bero pga ostabilitet i ryggen. 

Med tiden så bildas bryggor - benpålagringar mellan kotorna för att stabilisera det skadade området och till sist blir kotorna stela. Ryggkotorna "växer ihop" och ryggen stelopererar mer eller mindre sig själv. Dessa benpålagringar syns på röntgen. Röntgen kan visa hur utbredda förändringar som finns på kotorna i ryggraden, men ger inget direkt mått på hur snabbt sjukdomen utvecklas eller hur påverkad din hund är av det.

Medans benpålagringarna "växer" kan det göra ont. Det skadade området är inflammerat, vilket ofta påverkar både disken mellan ryggkotorna och musklerna i området. Ibland trycker benpålagringarna på de nerver som finns i området och då kan man även se neurologiska symtom som vinglighet, konstiga rörelsemönster etc. Men spondylos behöver inte göra ont och kan därför utvecklas utan att man ser några symtom alls. När ryggen blivit "stel" har hunden oftast inte längre ont om det inte är så att nerver ligger i kläm eller att hunden/katten fått muskulär obalans i kroppen och då upplever smärta av muskulaturen och felaktig belastning i kroppen. Stelheten och rörelsestörningarna kan leda till att smärta uppkommer i andra delar av kroppen och vanligtvis i närliggande muskulatur.

Symtom på smärta:

- Depression, håglös/slö blick
- Ovilja att hoppa upp i bil/gå i trappor 

- Hyperaktivitet
- Orkeslös/inaktivitet
- Stressad blick (förstorad pupill)
- Oro, stress (förändrad mental status)
- Söker uppmärksamhet
- Aggressivitet
- Darrar/skakar
- Flämtar
- Gnyr, gnäller, skäller
- Slickar eller skyddar skadad/smärtande kroppsdel
- Vill inte gå ut
- Vill inte bajsa/kissa
- Vill inte äta
- Sover mer
- Reaktion vid beröring
- Tvättar sig inte 

-piper till/gnyr till vid olika positioner i ryggen/hopp eller beröring


Så för mig blev det helt plötsligt lite mer jobb sista dagarna. Smärtstillande och antiflammatoriskt 10dagar morgon och kväll. Daglig massage. Och påbörja rehab.


Så vi boka in en laserbehandling på en gång på måndagen efter veterinärbesöket. Kicki tog emot oss vid 16:15. Kan säga att han njöt av behandlingen. Va som att mycket av smärtan släppte. Han somna under behandlingen.


Lilla gubben.


Jag vet inte om jag vågar passa honom mer. Förra året när jag va hundvakt gick jag åka akut till Kumla för han blev huggorms biten. Nu fick jag åka för han hade ont i ryggen. Även om ryggbesväret säkert vart en längre tid men att det nu blev värre. 🙈


Men i övrigt har allt ändå gått bra. Men ändå skönt nu när dom är hemma så jag kan lägga fokus och energi på min egen hund. Som behöver bygga muskler och kondition och kanske gå ner några kilo då han lagt på sig lite 🙈


(null)

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0