Att va troende...

Senaste veckan har det "kyrkliga sammanhanget" kommit på tal. Att tro på nått, hur det är att va kristen. Gå i kyrkan, (är man sämre människa om man inte går i kyrkan)? Hur det är att va uppvuxen i en religiös familj.. Mm..

Jag tror att det är ett ämna man kan Prata mycke och länge om. Nått som följer än hela livet. Ett ämne som saknar punkt.

Senast igår hade jag ett samtal om just det här.. Hur man bör leva, hur man lever. Hur man beter sig, tänker. Frågor, funderingar. Ställningar.. Mm..

Förra veckan såg jag tv programet "mia på Grötö". Där Danny Saucedo berätta om sin tro. Måste säga att han ändå kom med lite visa kloka ord.

Han berätta att han va klar med sitt sökande som 14åring. "vad är jag spelar ingen roll." Hans tro handlar om att han är i ett större sammanhang.

Många söker väldigt länge efter "vem är Gud" "vem är jag" "varför gör jag si" "varför gör jag så" "varför händer det" Alla existentiella frågor som är väldigt viktiga att gå igenom..

Så kommer vi till det sköna i hans berättelse... "Det finns lika många sätt att va troende på (kristen) som det finns människor på jorden. Det viktigaste är att man ska förstå att det finns nått större än mig. Att man känner vördnaden inför nått som är mäktigt. Det kan inte va en slump."

Han fortsätter med att Gud inte är en person. Utan ett samlings ord för kärlek. En energi som finns mellan människor.
"jag ber till Gud till energin till kraften. för att jag förstår att den är där..
Det är min iPhone laddare."

Jag tror att Alla behöver vi nog en laddare. Nån stans man kan ladda batterierna.. Men, Jag tror att vi alla har olika batterier. Och olika sätt att ladda dem på...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0